Yoga vad är det bra för

I yoga arbetar vi med att skapa harmoni mellan kropp och sinne genom fysiska ställningar, andningsövningar och avslappning. Kroppen får både stretchning, styrka och hälsa samt lugn och ro. Inom yogafilosofin säger man att de olika ställningarna och andningsövningarna för samman kroppen, sinnet och själen.

 

Hos oss i väst mäter vi ofta vårt värde i hur mycket vi presterar. Strävan att prestera mer kan verka god men skapar ofta en stress inombords som i längden kan ge problem med hälsan.

 

Stress är inte bara ett mentalt tillstånd utan påverkar även i hög grad den fysiska kroppen med bl a spänningsvärk, försämrat immunförsvar och dåligt näringsupptag. Yoga motverkar detta tärande förlopp. Att utföra dessa utarbetade yogarörelser i takt med en djup, medveten andning är lugnande, möjliggör återhämtning och ger en effektiv fysisk träning.

 

Under våra yogakurser får du lära dig olika tekniker för avslappning, fokusering och kroppskontroll. Allt för att ge dig möjlighet till ett eget inre lugn, bättre balans mellan kropp och själ i en tillvaro med mindre stress och ökat välmående.

Effekter som utövande av yoga ger:

 

  • Ökar vitalitet, energi och ger bättre hälsa
  • Bättre styrka i muskler och leder - framför allt core muskulaturen
  • Balanserar funktionen hos de inre organen
  • Ökad cirkulation vilket stimulerar bl a lymfflödet - en viktig del av kroppens immunförsvar
  • Ökad kroppskontroll, balans och kroppskännedom.
  • Balanserar körtelsystemet som utsöndrar hormoner viktiga för vårt välbefinnande.
  • Tar fram din naturliga hållning.
  • Stärker nervsystemet
  • Bli avstressad och öka ditt linre ugn
  • Föbättrad sömn
  • Bli avspännd, mindre orolig och nervös
  • Ökad flexibilitet - slläpper på spänningarna i kroppen t.ex. i rygg, höfter, nacke, axlar
  • Bättre koncentrationsförmåga

 

 

 

 

 

 

 

 

YOGA och vad det är bra för

 

 

Yoga för ditt välmående!